Telefonisches INTERVIEW mit Yohannes Russom, Sprecher der eritreischen Vereine in Stuttgart

Telefonisches INTERVIEW mit Yohannes Russom, Sprecher der eritreischen Vereine in Stuttgart
Von der Polizei gesicherte Stöcke und Latten. (Quelle: Andreas Rosar)

“Wir sind die Opfer, nicht die Täter”

von Roland Beck (“t-online”) vom 22.09.2023 – 18:57 Uhr

Die Krawalle bei einer Eritrea-Veranstaltung in Stuttgart liegen knapp eine Woche zurück. Ein neues Fest am Wochenende wurde abgesagt. Johannes Russom vom Dachverband der eritreischen Vereine spricht im Interview mit t-online über die Absage, die Gewalt und seine Haltung zum Regime in Eritrea.

Nach den schweren Ausschreitungen während einer Eritrea-Veranstaltung in Stuttgart am vergangenen Samstag (16. September) haben eritreische Vereine ein für dieses Wochenende geplantes Fest abgesagt. Sie wollen damit zur Beruhigung der Lage beitragen, fühlen sich aber auch ungerecht behandelt.

Johannes Russom, der Sprecher des Dachverbands der eritreischen Vereine in Stuttgart, erklärt im Interview, was hinter den Veranstaltungen steckt, wie er zu dem umstrittenen Regime in Eritrea steht und warum er den Verantwortlichen Vorwürfe macht.

Nach den Krawallen habe sich die Einstellung der Menschen in Stuttgart zu den Eritrea-Vereinen stark geändert, zuvor sei mit ihnen gemeinsam gefeiert worden, berichtet Russom. Für ihn habe sich eine bittere Erkenntnis durchgesetzt: Integration und Inklusion seien nur Lippenbekenntnisse.

t-online: Herr Russom, Politik, Polizei, aber auch die Bürger haben sich zufrieden über die Absage einer neuen, an diesem Wochenende geplanten Eritrea-Veranstaltung gezeigt. Sind Sie auch zufrieden?

Johannes Russom: Wir haben das geplante Fest im Einvernehmen mit der Stadt abgesagt, weil wir den Sorgen der Bürger und der gesamten Öffentlichkeit Rechnung tragen und zu einer Deeskalation beitragen wollen. Die Stimmung ist sehr aufgeheizt.

Es fühlt sich dennoch für uns nicht richtig an. Es ist fast so, als wären wir die Täter gewesen. Dies ist ein Paradebeispiel für eine Täter-Opfer-Umkehr. Wir waren die Opfer dieser unfassbaren Gewalt mitten in Stuttgart. Es gibt bei G7-Gipfeln Krawalle, bei heiklen Fußballspielen. Aber da käme doch nie jemand auf die Idee zu sagen, wir veranstalten so etwas nicht mehr. Wir dagegen sind ein kleiner Verein, der keine große Lobby hat – und da macht man das.

In den sozialen Medien schreiben viele Stuttgarter, dass sie “solche Veranstaltungen” nicht in ihrer Stadt haben wollen. Um was für eine Veranstaltung handelte es sich eigentlich am 16. September?

Leider gibt es dazu viele falsche Informationen. Wir hatten als Dachverband der Eritrea-Vereine in Stuttgart an diesem Tag zu einem Seminar eingeladen. Ironischerweise war ein zentrales Thema dabei die Frage, wie wir nach den Ausschreitungen in Gießen, in Stockholm, den USA und in Tel Aviv mit der Gewalt gegen unsere Vereine umgehen. Aus der Theorie wurde dann eine bittere Praxis mit den Gewaltszenen direkt vor der Veranstaltungshalle. Auch mindestens zehn Besucher wurden verletzt und viele waren in Gefahr. Das ist schrecklich. Es ging aber nicht von uns aus.

Welche Veranstaltung hatten Sie für das kommende Wochenende in Stuttgart geplant?

Der 1. September 1961 war der Tag, an dem der Eritreische Unabhängigkeitskrieg begann, in dem es um die Unabhängigkeit der ehemaligen italienischen Kolonie Eritrea von Äthiopien ging. Alle Eritreer und viele eritreische Vereine auf der ganzen Welt nehmen dieses Datum zum Anlass, Feste im September zu organisieren. Auch unser Fest am 23. September sollte an den Tag erinnern.

Man wirft Ihnen vor, dass Sie Befürworter des Regimes in Eritrea sind, deshalb gibt es auch regelmäßig Demonstrationen gegen solche Feste. Unterstützen Sie das Regime in Eritrea, dem viele Menschenrechtsverletzungen vorgeworfen werden?

Ich trete für einen souveränen Staat Eritrea ein, in dem das Volk das Schicksal und die Zukunft des Landes bestimmt. Ich glaube, bei solchen politischen Fragen gibt es aber keine neutrale Position. Auch ich bin bei dieser Frage nicht neutral und habe meine eigene Meinung. Ich finde viele Dinge gut, die die Regierung in Eritrea macht, das stimmt. Aber es gibt auch Dinge, die ich nicht gut finde und kritisiere.

So hat jeder bei uns in den Vereinen eine eigene Sicht auf die Dinge. Unabhängig davon gilt die Meinungsfreiheit in Deutschland als ein sehr hohes Gut. Und genau diese wurde mit den Ausschreitungen in Stuttgart angegriffen. Das ist doch der zentrale Punkt. Und nicht die Frage, wie ich persönlich über die Regierung in Eritrea denke.

Haben Sie die neue Veranstaltung auch abgesagt, weil Sie Befürchtungen hatten, dass die Polizei die Teilnehmer nicht ausreichend schützen kann?

Der Polizei wurden konkrete Hinweise auf drohende schwere Gewalt durch die sogenannte Brigade N’Hamedu rechtzeitig vor dem vergangenen Samstag überreicht. Das hat aber offenkundig nicht dazu geführt, dass die Polizei dem ein suffizientes Aufgebot entgegensetzte – was eine lebensbedrohliche Lage nicht nur für uns, sondern genauso für die anfänglich nach eigenen Angaben lediglich 20 Beamten verursachte.

Den Polizisten möchte ich von Herzen für ihren Einsatz danken, und denjenigen, die dabei verletzt wurden, wünsche ich beste und baldige Genesung. Aber ich kritisiere diejenigen, die entschieden haben, dass nicht mehr Beamte zur Absicherung eingesetzt wurden. Es wurde auf vielen Ebenen versagt.

Wie wurden die Eritrea-Vereine bislang in der Stadt wahrgenommen und hat sich die Stimmung nach den Krawallen geändert?

Die Vereine leisten einen wichtigen Beitrag zur Integration sowie Inklusion und haben bisher ein positives Image gehabt. Unsere Eritrea-Vereine in Stuttgart und Umgebung nehmen schon seit langer Zeit an verschiedenen Stadtfesten, unter anderem an dem jährlichen Forum der Kulturen im Rathaus der Stadt Stuttgart, teil. Das war immer ein tolles Fest und die Menschen kamen zu uns, haben mit uns gefeiert und unsere landestypischen Speisen genossen. Die Stimmung hat sich nun total gewandelt, selbst gute Freunde rufen bei mir an und fragen mich, wie so etwas nur passieren konnte. Wie ich anfangs schon sagte: Wir werden nun als Täter wahrgenommen, nicht als Opfer.

Wie lange gibt es Ihren Dachverband schon?

In den 1980er-Jahren kamen viele Flüchtlinge aus Eritrea nach Deutschland. Sie haben hier ihre Wurzeln geschlagen und Familien gegründet. In dieser Zeit wurden auch die ersten Eritrea-Vereine aus der Taufe gehoben. Wir sind deutschlandweit gut vernetzt. Ich kam auch in dieser Zeit nach Deutschland und identifiziere mich mit diesem Land.

Werden Sie in Zukunft wieder Veranstaltungen in Stuttgart organisieren?

Es gibt acht Eritrea-Vereine in Stuttgart, nicht alle sind bei uns im Dachverband Mitglied. In all diesen Vereinen finden monatlich viele kleinere Veranstaltungen statt. Das wird auch weiterhin so sein. Größere Veranstaltungen wird es in diesem Jahr aber wahrscheinlich nicht mehr geben. Das hat aber nichts mit den Vorfällen zu tun.

Was ist Ihr persönliches Fazit zu den Vorfällen?

Teilhabe, Integration, Inklusion – das wird hier nicht wirklich gelebt, das sind nur Lippenbekenntnisse von Politikern. Das ist mir jetzt deutlich geworden. Leider. Ich mache mir um das Ansehen, die Anliegen und die Lobby der Geflüchteten und Migranten insgesamt die größten Sorgen. Diese werden durch die furchtbare Gewalt verraten.

Ziel der Gewalttäter ist die mediale Berichterstattung über sie, als eine “eritreische Opposition”, die sie in der Größe niemals erhalten würden, wenn sie nicht gewalttätig sein würden. Gewalt ist niemals ein legitimes Mittel zur Durchsetzung politischer Ziele. Und ich habe die Bitte, sehr genau hinzuschauen, durch wen diese ausgeht.

/id_100248000/krawalle-in-stuttgart-sprecher-der-eritrea-vereine-zu-neuen-festen.html

ምስ ወሃብ ቃል ማሕበራት ኤርትራውያን ኣብ ሽቱትጋርት ዮሃንስ ርእሶም ብተለፎን ዝተገብረ ቓለ መጠይቕ 

“ንሕና ግዳያት እምበር ፈጸምቲ ገበን ኣይኮናን”

ቃለ መጠይቕ ብሮላንድ ቤክ (Roland Beck), 22.09.2023, 18:57

ኣብ ከተማ ሽቱትጋርት ኣብ ዝካየድ ዝነበረ ኣኼባ ኤርትራውያን ዘጋጠመ ህውትን ናዕብን ካብ ዝሓልፍ ዳርጋ ሰሙን ጌሩ። ንቐዳመሰንበት ተሓሲቡ ዝነበረ በዓል’ውን ተሰሪዙ ኣሎ። የውሃንስ ርእሶም ካብ ርእሰማሕበራት ኤርትራውያን ንዝተሰረዘ በዓልን ዘጋጠመ ህውከትን ዓመጽን ኣመልኪቱ ከምኡ’ውን ብዛዕባ መንግስቲ ኤርትራ ዘለዎ ርእይቶ ምስ ቴኦንላይን (t-online) ቃለ መጠይቕ ጌሩ’ሎ። 

ዝሓለፈ ቀዳም (16 መስከረም) ኣብ ሽቱትጋርት ናይ ኤርትራውያን ኣኼባ እናተኻየደ እንከሎ፡ ብርቱዕ ህውከትን ናዕብን ድሕሪ ምፍጻሙ፡ ነዚ ቐዳመ-ሰንበት ተመዲቡ ዝነበረ ፌስታ ብማሕበራት ኤርትራውያን ተሰሪዙ ኣሎ። ኵነታት ክረጋጋእን ክሃድእን ድሌቶም ከም ምዃኑ ኣርእዮም ኣለዉ። እንተኾነ ግን ጕዳዮም ብዘይ ፍትሓውን ሚዛናውን ኣገባብ ከም ዝተራእየን ዝተታሕዘን’ውን ኣይሓብኡን።     

ወሃብ ቃል ናይ ርእሰ-ማሕበራት ኤርትራውያን ኣብ ሽቱትጋርት ዮሃንስ ርእሶም፡ እቶም ዝካየዱ ኣኼባታትን ውራያትን ብዛዕባ እንታይ ምዃኖምን ብዛዕባ ኣከራኻሪ ዝኾነ መንግስቲ ኤርትራን እንታይ ከም ዝሓስብን ንዝምልከቶም ኣካላት ድማ ስለ ምንታይ ከም ዝወቕሶምን ዝነቕፎምን ኣብዚ ቓለ መሕትት ሓሳባቱ ገሊጹልና ኣሎ።   

ድሕሪ’ቲ ዝተኸስተ ናዕብን ህውከትን፡ ተቐማጦ ኸተማ ሽቱትጋርት ኣብ ልዕሊ ማሕበራት ኤርትራውያን ዘለዎም ኣጠማምታ ብዙሕ ከም ዝተቐየረ፣ ቅድሚኡ ግን ኣብ ዘካይድዎ ዝነበሩ ፌስታ ምስኦም ሓቢሮም የብዕሉ ከም ዝነበሩ ዮሃንስ ይሕብር። ድሕሪ’ዚ ዅሉ ኽስተት፡ ብወገኑ ዘረጋገጾ መሪር ሓቂ እንተሎ፡ ኣወሃህድን ኣካትትን (Integration und Inklusion) ዝብል መርሓ ብመልሓስ ዝንገር መተዓሻሸዊ ዘረባ ጥራይ ከም ዝኾነ ይገልጽ።

ቴ-ኦንላይን፦ ኣቶ ርእሶም፡ ኣብዚ ቐዳመ-ሰንበት ተመዲቡ ዝነበረ ኣኼባ ኤርትራውያን ብምስራዙ፡ ፖለቲከኛታትን ፖሊስን ከምኡ’ውን ተቐማጦ ሓጐሶም ኣርእዮም ኣለዉ። ንስኹምከ ብወገንኩም ሕጕስ ዲኹም፧ 

ዮሃንስ ርእሶም፦ ተቐማጦ፡ ብሓፈሻ ድማ መላእ ህዝቢ ዘለዎ ስግኣት ኣብ ግምት ብምእታው፡ ንዅነታት ድማ ኽነዘሓሕል ብምድላይ፡ ነቲ ተመዲቡ ዝነበረ በዓል ምስ ከተማ ሽቱትጋርት ብምስምማዕ ኢና  ሰሪዝናዮ። ስምዒትን ኵነታትን ኣዝዩ ረሳሲኑ’ዩ ዘሎ። እንተኾነ ግዳ፡ ንሕና ጽቡቕ ይስምዓና የለን። ኸምዛ ንሕና ገበን ዝፈጸምና’ዩ ዝመስል ዘሎ። ገበን ዝተፈጸሞ ግዳይ ኮር ተገልበጥ ከም ፈጻሚ ገበን ዝቝጸረሉ ኣብነት’ዩ ደሚቑ ዝርአ ዘሎ። ንሕና ኢና’ኳ ናይዚ ኣብ ማእከል ከተማ ሽቱትጋርት ዘጋጠመ ቃላት ዘይርከቦ ጐነጽን ዓመጽን ግዳያት ዝኾና።        

ኣብ ኣኼባ ላዕለዎት መራሕቲ ጕጅለ 7 (G7) ኾነ ኣብ ተኣፈፍቲ ዝኾኑ ግጥማት ኵዕሶ-እግሪ ህውከትን ናዕብን’ውን የጋጥም’ዩ። ኣብ’ዚኣቶም ግን ካብ ሕጂ ንድሓር ከም’ዚ ዓይነት ኣኼባ ኾነ ጸወታ ምክያድ ክቋረጽ ኣለዎ ዝብል ሓሳብ ክቐርብ ዘይሕሰብ እዩ። ብኣንጻሩ፡ ንሕና ንእሽተይ ማሕበር ስለ ዝኾና፡ ጐትጓቲ ጕጅለ (ሎቢ) ድማ ስለ ዘይብልና፡ ይቋረጽ ይበሃል ኣሎ።  

ከም’ዚ “ዓይነት ማሕበራዊ ፍጻመታት” ኣብ ከተምኦም ክካየድ ከም ዘይደልዩ ብዙሓት ተቐማጦ ኸተማ ሽቱትጋርት ኣብ ማሕበራዊ መራኸቢታት ይጽሕፉ ኣለዉ። እቲ ብዕለት 16 መስከረም ዝተኻየደ ማሕበራዊ ፍጻመ ግን እንታይ ዓይነት’ዩ ኔሩ፧ 

ብዛዕብኡ ብዙሕ ግጉይ ሓበሬታ ብምዝርግሑ ዘሕዝን እዩ። ንሕና ኸም ርእሰ-ማሕበራት ኤርትራውያን፡ ኣባላትና ዝሳተፍሉ ሰሚናር ኢና በቲ ዕለት’ቲ መዲብና ዝነበርና። ናይ ነገር ስግንጢር፡ እቲ ናይ ሽዕኡ ቐንዲ ኣርእስትና’ውን ኣብ ጊሰንን ስቶክሆልምን ሕቡራት መንግስታት ኣሜርካን ቴል ኣቪቭን ብምኽንያት ዘጋጠመ ህውከትን ዓመጽን፡ ኣብ ልዕሊ ማሕበራትና ኸጋጥም ንዝኽእል ጐነጻትን ዓመጻትን ብኸመይ ክንሕዞን ክንብድሆን ከም ዘለና ዝብል ሕቶ እዩ ኔሩ። እቲ ንዘራረበሉ ዝነበርና ሓሳብ፡ ኣብ ቅድሚ’ቲ ሰሚናር ዝካየደሉ ዝነበረ ኣዳራሽ ካብ ክልሰ-ሓሳብ ናብ ህውከትን ጐንጽን ዓመጽን ዝዓሰሎ ዘሰቅቕ ተግባር ኽቕየር ብዓይንና ኢና ዝረኣናዮ። እንተወሓደ ዓሰርተ ተኻፈልቲ መጕዳእቲ ኽወርዶም እንከሎ፡ ብዙሓት ድማ ንኣስጋኢ ሓደጋ ተሳጢሖም ኔሮም። ኣዝዩ ደስ ዘየብል እዩ። ንሕና ዘበገስናዮ ዘለዓዓልናዮ ነገር ግን ኣይኮነን።    

ንዝመጽእ ቀዳመ-ሰንበትከ እንታይ ዓይነት በዓል ኢኹም መዲብኩም ኔርኩም፧

ባሕቲ መስከረም 1961 ሓርነታዊ ተጋድሎ ህዝቢ ኤርትራ ዝጀመረሉ ዕለት እያ። ፈለማ ግዝኣት ኢጣልያ ዝነበረት ኤርትራ ካብ መግዛእቲ ኢትዮጵያ ሓራ ንምውጻእ ዝግበር ዝነበረ ሓርነታዊ ተጋድሎ እዩ ኔሩ። ኵሎም ኤርትራውያን ከምኡ’ውን ኣብ መላእ ዓለም ዝርከባ ብዙሓት ማሕበራት ኤርትራውያን ኣብ ወርሒ መስከረም ንኽብሪ’ዛ ዕለት’ዚኣ በዓላት የካይዱ’ዮም። በዓልና’ውን ንዝኽሪ’ዛ ዕለት ተባሂሉ’ዩ ተመዲቡ ዝነበረ።          

ደገፍቲ መንግስቲ ኤርትራ ምዃንኩም እዩ ሰብ ዝኸስሰኩም። በዚ ምኽንያት’ዚ’ውን ኣንጻር ከም’ዚ ዓይነት በዓላት ብቐጻሊ ሰለማዊ ሰልፍታት ይካየዱ እዮም። ብግህሰት ሰብኣዊ መሰላት ንዝኽሰስ ስርዓት ናይ ኤርትራ ትድግፍዎ ዲኹም፧  

ህዝቢ ኤርትራ ዕድሉን መጻኢ ሃገሩን ባዕሉ ዝውስነላ ልዑላዊት ሃገር ዝድግፍን ዝጣበቕን ሰብ እየ። ኣብ ከምዚ ዓይነት ፖለቲካዊ ሕቶታት ካብ ሻርነት ነጻ ዝኾነ ኣቛም ክህሉ ኣይክኣልን’ዩ በሃላይ’የ። ኣነ’ውን ኣብ ከም’ዚ ዝኣመሰለ ሕቶ ዘይሻራዊ ኣይኮንኩን። ናይ ባዕለይ ርእይቶ ዘሎኒ ሰብ እየ። ኣብ ኤርትራ ብመንግስቲ ዝካየድ ብዙሕ ነገራት ጽቡቕ’የ ዝረኽቦ። ጽቡቕ ዘይረኽቦን ዝነቕፎን ነገራት’ውን ኣሎ።  

ኣብ ማሕበራትና ዝዋስኡ ኤርትራውያን ብዛዕባ ዘሎ ዅነታት ነናቶም ኣረኣእያ’ዩ ዘለዎም። ርእይቶኻ ብናጻ ናይ ምግላጽ መሰል’ውን ኣብ ጀርመን ከም ሓደ ኣዝዩ ልዑል ጸጋ’ዩ ዝቝጸር። እዚ መሰል’ዚ’ዩ እምበኣር በቲ ኣብ ሽቱትጋርት እተኻየደ ህውከትን ጐንጽን ብሓቂ ዝተጋህሰ። ከዘራርብ ዝነበሮ ቐንዲ ነጥቢ እዚ ዶ ኣይኮነን። ብዛዕባ መንግስቲ ኤርትራ ብውልቀይ እንታይ እሓስብ ኣይኮነን ክኸውን ዘለዎ እቲ ሕቶ።  

ፖሊስ ኣብቲ በዓል ንዝሳተፉ ሰባት እኹል ሓለዋ ኽገብረሎም ከም ዘይክእል ስለ ዝሰግኣኹም ዲኹም ነቲ ዝመጽእ በዓል’ውን ሰሪዝኩሞ፧

ብወገን “ብርጌድ ንሓመዱ” ተባሂሉ ዝጽዋዕ ጕጅለ ከቢድ ጐነጻዊ መጥቃዕቲ ናይ ምውራድ ስግኣት ከም ዘሎ፡ ዝሓለፈ ቀዳም ቅድሚኡ ኣብ ዘሎ ጊዜ፡ ንፖሊስ ጭቡጥ ብዝኾነ ኣገባብ ተሓቢሩ ኔሩ’ዩ። ነዚ ስግኣት’ዚ ኽገትእ ዝኽእል እኹል ሓይሊ ግን ብወገን ፖሊስ ኣይተዋፈረን። ብኣንጻሩ ንህይወትና ጥራይ ዘይኮነ፣ ንህይወት ናይ’ቶም ኣብቲ መጀርመርታ ጊዜ ብዝሃብዎ ሓበሬታ መሰረት ቍጽሮም 20 ጥራይ ዝነበሩ መኮንናት ፖሊስ’ውን ኣብ ከቢድ ሓደጋ ዘውድቕ ኵነታት’ዩ ኣጋጢሙ።          

ነቶም ኣብኡ ዝተሳተፉ መኮንናት ፖሊስ ብዝገበርዎ ኣበርክቶ ብልቢ ኸመስግኖም እደሊ። ነቶም ዝተጐድኡ ድማ ብቕልጡፍ ሒሽዎም ናብ ናይ ቀደሞም ክምለሱ ምንዮተይ እገልጸሎም። ጸጥታ ዘውሕስ ተወሳኺ ሓይሊ ፖሊስ ንኸይሳተፍ ውሳነ ዘሕለፉ ኣካላት ግን እወቕሶምን እነቕፎምን’የ። ኣብ ብዙሕ ሸነኻት’ዩ ፍሽለት ከጋጥም ዝተራእየ።   

ኣብዚ ኸተማ ማሕበራት ኤርትራውያን ክሳዕ ሕጂ ብኸመይ ይረኣያ ኔረን፧ ድሕሪ’ቲ ዘጋጠመ ህውከትን ናዕብንከ ኣብ ሃዋሁውን ስምዒትን ለውጢ ዶ ኣሎ፧   

እዘን ማሕበራት’ዚኤን ኣብ ሕብረተ-ሰብ ጀርመን ዝግበሩ ናይ ምውህሃድን ዘካተተ ናይ ምግባርን (Integration und Inklusion) ጻዕርታት ኣገዳሲ ኣበርክቶ ይገብራ’የን። ክሳዕ ሕጂ’ውን እወታዊ ዝኾነ ስእልን ስምን’ዩ ኔሩወን። ናይ ኤርትራውያን ማሕበራትና ኣብ ከተማ ሽቱትጋርትን ከባቢኣን ኣብ ዝተፈላለየ በዓላት ናይዛ ኸተማ፡ ንኣብነት ኣብ ኣዳራሽ ምምሕዳር ከተማ ኣብ ዝካየድ ዓመታዊ ቅርዓት-ባህልታት (Forum der Kulturen) ክሳተፋ ካብ ዝጅምራ ነዊሕ ጊዜ ኾይኑ ኣሎ። ኵሉ ጊዜ ኣዝዩ ደስ ዘብል ፌስታ’ዩ ኔሩ። ተቐማጦ’ውን ኣብ ቦታና እናላገሱ፡ ምሳና ሓቢሮም ኣብ ፌስታና ይካፈሉን ባህላዊ ምግብታትና የስተማቕሩን’ዮም ኔሮም። ሕጂ ግን እዚ ዝነበረ ሃዋሁዉን ስምዒትን ብፍጹም ተቐይሩ’ዩ ዘሎ። ኣዕሩኽተይ ከይተረፉ ናባይ ደዊሎም፡ ከመይ ጌሩ ኸምዚ ከጋጥም ይኽእል ብምባል’ዮም ብምግራም ዝሓቱኒ ዘለዉ። ከምቲ ኣቐዲመ ዝገለጽክዎ፡ ንሕና ከም ግዳያት ዘይኮንና፡ ከም ፈጸምቲ ገበን ኢና ንርአ ዘለና።  

ርእሰ-ማሕበራት ኤርትራውያን ካብ ዝምስረት ክንደይ ጌሩ ኣሎ፧

ኣብ ሰማንያታት ብዙሓት ኤርትራውያን ስደተኛታት’ዮም ንጀርመን መጺኦም፣ ኣብዚ ሃገር ድማ እግሪ ተኺሎም ስድራ መስሪቶም ክነብሩ ጀሚሮም። እተን ቀዳሞት ማሕበራት ናይ ኤርትራውያን ክምስረታ ዝጀመራ’ውን ሽዑ’ዩ ኔሩ። ኣብ መላእ ሃገር ጀርመን ጽቡቕ ዝኾነ ርክብን ምትእስሳርን’ዩ ዘሎና። ኣነ’ውን ንጀርመን ኣብቲ ጊዜ’ቲ’የ መጺኤ። ነዚ ዓዲ’ዚ ድማ ልክዕ ከም ዓደይ’የ ዝሓስቦ።     

ኣብ ሽቱትጋርት ኣብ መጻኢ ጊዜ በዓላት መሊስኩም ክተካይዱ ዲኹም፧ 

ኣብ ሽቱትጋርት ሸሞንተ ማሕበራት ኤርትራውያን ኣለዋ። ኵለን ኣይኮናን ግን ኣባና ኣብ ርእሰ-ማሕበራት ብኣባልነት ዝተጠርነፋ። ኣብ’ዘን ኵለን ማሕበራት’ዚኤን ንእስ ዝበሉ ሓያሎ ማሕበራዊ ፍጻመታት ወርሓዊ ይካየዱ’ዮም። ብኸምዚ መልክዕ’ውን ክቕጽሉ ’ዮም። ኣብዚ ዓመት’ዚ ግን ዕብይ ዝበሉ ማሕበራዊ ፍጻመታት (በዓላት) ኣይካየዱን’ዮም ዝኾኑ። እቲ ምኽንያት ግን ምስዚ ዘጓነፈ ኣጋጣሚታት ፍጹም ዘተሓሕዝ የብሉን።   

ብዛዕባ’ቶም ዘጓነፉ ኣጋጣሚታት እንታይ እዩ ገምጋምካ፧

ኣሳትፍ፡ ኣወሃህድ፡ ኣካትት (Teilhabe, Integration, Inklusion) ዝብል ጭርሖ፡ ብግብሪ ዘይርአ ብመልሓስ ፖለቲከኛታት ጥራይ ንምትዕሽሻው ዝዝረብ ከም ዝኾነ፡ ሕጂ ንዓይ ብሩህ ኮይኑ’ሎ። ዘሕዝን ድማ’ዩ። ናብዛ ሃገር’ዚኣ ተሰዲዶም ዝመጹን ናይ ወጻኢ ድሕረ ባይታ ዘለዎም ዜጋታት’ዛ ሃገር’ዚኣን፡ ኣብ ልዕሊ ስሞምን ኵነታቶምን ምእንትኦም ኣብ ዝካየድ (ሎቢ) ጐስጓስን ዝህልዎ ኣሉታዊ ጽልዋ ግን ከየሰከፈንን ከየጨነቐንን ኣይሓልፍን። እዞም ሰባት’ዚኦም’ዮም ድማ በዚ ዘጋጠመ ዘስካሕክሕ ህውከትን ጐንጽን ዘይሽሞም ዝረኽቡ ዘለዉ።            

ዕላማ ናይ’ቶም ዓመጸኛታት፡ ኣብ መራኸቢ ብዙሓን ከም “ተቓወምቲ ኤርትራውያን” ቦታን ጊዜን ክረኽቡን ብዛዕብኦም ክጋዋሕን’ዩ ኔሩ። ጐነጽን ዓመጽን እንተዘይጥቀሙ ኔሮም፡ ኣብ መራኸቢ ብዙሓን ክሳዕ ክንድ’ዚ ስፍሓት ዘለዎ ቦታን ጊዜን ኣይምረኸቡን ኔሮም። ጐነጽ ፖለቲካዊ ሸቶ ንምብጻሕ ዘገልግል መሳርሒ ክኸውን ብፍጹም ክፍቀድ የብሉን። ብወገይ፡ ጐነጽን ዓመጽን ካብ መን ይነቅልን ይብገስን ከም ዘሎ ጽቡቕ ጌርኩም ብትዅረት ክትርኢዎን ክትፈልጥዎን ኣለኩም’የ ዝብል።

DEG